Školský vzdelávací program "Hrou za poznaním"

1.      Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania

 

Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania v našej materskej škole sme si stanovili v súlade so všeobecnými cieľmi ustanovenými v štátnom vzdelávacom programe, s cieľmi výchovy a vzdelávania ustanovenými v školskom zákone, s cieľmi stanovenými v koncepčnom zámere rozvoja materskej školy, s potrebami a záujmami detí, zákonných zástupcov a pedagogických zamestnancov a vlastným zameraním školy.

Vlastné ciele:

  • obohacovať výchovu a vzdelávanie o regionálne prvky (tradície pri štedrovečernom stole, zvyky na Fašiangy, Veľkonočné zvyky a tradície, Stavanie mája v MŠ, košikárstvo, drôtikárstvo – spolupráca s krúžkom šikovných dôchodkýň...)

·         podporovať nadanie, osobnosť a záujmy dieťaťa prostredníctvom krúžkovej činnosti –výtvarný a hudobný krúžok.

  • vychovávať k dopravnej disciplíne – rozvíjať schopnosť v praktických situáciách uplatňovať zásady bezpečného správania sa v cestnej premávke podľa všeobecne záväzných právnych predpisov v roli chodca, spolujazdca, cyklistu, či korčuliara,
  • naučiť využívať digitálne technológie:

-          ponúknuť dieťaťu možnosť zaznamenať svoj výtvor, kresbu, zvukovú nahrávku, model, či fotografiu

-          diskutovať o dôvodoch, ktoré robia niektoré aktivity bezpečnými, či nebezpečnými (napr. elektrina)

-          používať digitálne technológie vo všetkých oblastiach učenia sa

·        podporovať prirodzenú detskú túžbu po pohybe, umožniť deťom pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu, vytvárať pozitívny postoj k pohybovým aktivitám a športu organizovaním zaujímavých súťaživých športových podujatí (Národný akčný plán v prevencii obezity na roky 2015 – 2025)

·        prehlbovať vzájomné medziľudské vzťahy rodič – učiteľ konzultáciami, poradenstvom, spoluprácu rodiny a školy organizovaním spoločných podujatí – Október – mesiac úcty k starším, Vianočné besiedky (december), besiedky ku dňu matiek (máj), otcov (jún), súťaže (september), slávnostné rodičovské združenie pri príležitosti ukončenia dochádzky v MŠ (jún), zasadnutie rodičovského združenia (RZ) (september), Deň otvorených dverí v MŠ (október), Prednáška o vyváženom spôsobe stravovania a správnej voľbe potravín (Národný akčný plán v prevencii obezity na roky 2015 – 2025)

 

 Vlastné zameranie školy

Oficiálnym dokumentom predstavujúcim víziu ďalšieho rozvoja výchovy a vzdelávania  v Slovenskej republike bol do septembra 2017 Národný program výchovy a vzdelávania v SR pod názvom MILÉNIUM, ktorý bol  prijatý a schválený Národnou radou SR a vládou Slovenskej republiky v roku 2002. V septembri 2017 bola vydaná finálna verzia Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania na obdobie do roku 2027 pod názvom „Učiace sa Slovensko". Z filozofie dokumentov vyplýva, že absolventi si  musia zo škôl odniesť trvalejšie hodnoty ako sú vedomosti, a to sú postoje, záujmy, motivácia, hodnotový systém, rozvinuté kompetencie. Na realizáciu zmien v procese výchovy a vzdelávania požaduje predovšetkým využitie motivácie k učeniu, prehĺbenie emocionalizácie, uplatnenie autoregulácie, socializácie, kognitivizácie a kreativizácie človeka.

Tvorivo-humanistický prístup orientovaný na rozvoj osobnosti dieťaťa je charakterizovaný rešpektovaním jedinečnosti osobnosti dieťaťa, požiadavkou na sebautváranie osobnosti, prežívania v procese výučby, komplexnosti rozvoja osobnosti, priority schopností a postojov.

Aby sme tieto požiadavky naplnili, zameriame sa na prípravu podnetného prostredia, ktoré je základom pre zážitkové učenie, učenie vlastnou aktivitou, skúmaním, bádaním, prostredníctvom hier a edukačných aktivít. Dieťa pri pobyte v materskej škole musí byť obklopené prostredím, ktoré ho k aktivitám nabáda. Iba takto môže zmysluplne prežiť obdobie dochádzky do materskej školy. 

Z uvedeného vyplýva potreba a požiadavka na prípravu prostredia a realizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu zo strany učiteľa:

- pripraviť estetické a stimulujúce prostredie – bohaté na tlač, obrázkový a didaktický materiál reflektujúci obsah konkrétneho vzdelávania,

- vytvárať pozitívnu učebnú klímu bez blokujúcich mechanizmov,

- pozitívne spätnoväzobne spoluhodnotiť,

ü                 - učiť prostredníctvom zážitkov a skúseností

- klásť dôraz na :rozvoj kľúčových kompetencií dieťaťa

- emocionalizovať výučbu,

utvárať priaznivú sociálnu klímu,

- pri hyperaktivite – nie tlmiť aktivitu, ale vytvoriť priestor pre zmysluplné zamestnanie dieťaťa, využitie aktivity,

- pri agresivite – hľadať príčiny, prečo dieťa reaguje tak ako reaguje, využiť citlivý prístup, získanie dôvery,

- pri sociálne znevýhodňujúcej situácii – potreba intenzívneho prístupu podnetov,

v situácii týraného, zneužívaného alebo šikanovaného dieťaťa – potreba korektnej skúsenosti,

- uspokojovať individuálne potreby dieťaťa – umožniť mu byť šťastný, v pohode, mať láskyplný vzťah, cítiť emócie a môcť ich prejaviť, môcť urobiť chybu a neprísť o pozitívny vzťah, mať šancu chybu napraviť, potrebu slobody, priestoru, hľadania, voľby, sebarealizácie,

- uplatňovať prosociálny výchovný štýl – nie direktívny prístup ale partnerský vzťah učiteľ – dieťa,

- realizovať ranné sedenia, sociomorálne diskusie a iné metódy,

intenzívnejšie sa zamerať na zaškolenie detí pred vstupom do základnej školy, na individuálny rozvoj detí s odkladom povinnej školskej dochádzky /OPŠD/,

- prezentovať výchovno – vzdelávací proces pred verejnosťou – formou „Otvorených dverí v MŠ“, spoločných aktivít, obecných slávností,

 - podporovať nadanie, osobnosť a záujmy každého dieťaťaprostredníctvom krúžkovej činnosti – centrá výtvarnej tvorivosti, hudobno-pohybová príprava,

- spolupracovať s rodinou – spoločné podujatia, informovanosť, poradenská činnosť,

- spolupracovať so základnou školou – otvorené hodiny v ZŠ pre deti z MŠ, otvorené hodiny pre učiteľky ZŠ v MŠ, diskusie o požiadavkách na deti v 1. ročníku ZŠ, akadémia pri príležitosti „Dňa matiek“,

spolupracovať s kultúrnym strediskom – verejné vystúpenia pri rôznych príležitostiach /stavanie mája.../

- spolupracovať s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Šali – Vyšetrenie školskej zrelosti pred vstupom dieťaťa do ZŠ /marec – apríl/, konzultácie, poradenstvo pre rodičov,

- spolupracovať s Radou školy pri MŠ – predložiť koncepciu smerovania MŠ, predkladať správu o činnosti, hospodárení, o počte prijatých detí ap.,

- spolupracovať so zriaďovateľom – pri údržbe, úprave areálu /kosenie trávnika/, riešiť aktuálne problémy, situácie týkajúce sa diania v MŠ k spokojnosti zriaďovateľa, rodiča, dieťaťa,

- využiť dopravné ihrisko v areáli MŠ na rozvoj v oblasti dopravy a bezpečnosti -  prostredníctvom projektov,

- využiť park a školský areál – na rozvoj v oblasti rozvoja prírodovednej gramotnosti,

- využiť športové ihriská v blízkom okolí materskej školy z hľadiska prevencie voči civilizačným chorobám, ktoré sú vo väčšine prípadov podmienené práve nedostatkom pohybovej aktivity. Dobudovaním ihrísk v areáli materskej školy vytvoriť stimulujúce prostredie podporujúce fyzickú aktivitu. Uvedomujeme si, že včasná stimulácia detí zameraná na pravidelný pohyb môže pomôcť zlepšiť alarmujúce ukazovatele motorického, ako aj somatického vývinu detí (Národný akčný plán v prevencii obezity na roky 2015 – 2025),

- využiť digitálne technológie – materiálno-technické vybavenie, na vzdelávanie detí.

Pri spracovaní profilácie sme vychádzali z podmienok materskej školy a z požiadaviek Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách schváleného 6. júla 2016 MŠVVaŠ SR, ktorý ustanovuje základné požiadavky štátu na poskytovanie inštitucionálneho predprimárneho vzdelávania.